headerheader
header

Vanliga frågor


1. Andrahandsuthyrningar
Får andrahandshyresgästen ta över kontraktet?

Svaret på den frågan är nej, 
vi har som policy att aldrig tillåta överlåtelse av kontrakt till andrahanshyresgäster.

2. Autogiro
Det finns autogiro och E fatura är på gång att startas upp. 

3. Bostadsanpassning
Om du har funktionshinder eller på grund av sjukdom behöver anpassning av ditt boende så behöver du ett intyg av arbetsterapeut eller annan sakkunnig som kan intyga att förändringarna är nödvändiga med hänsyn till din funktionsnedsättning. 
Kontakta sedan Göteborgsstads fastighetskontoret och ansök om bostadsanpassningsbidrag.

4. Hyresinbetalning
Ungefär två veckor före början av varje nytt kvartal får du tre hyresavier.
Hyran skall vara oss tillhanda den sista vardagen i månaden. Är den 31:a en söndag så skall hyran vara oss tillhand fredagen den 29:de.
Skulle du råka tappa bort någon avi så är det ingen fara, kontakta oss på kontoret så hjälper vi dig. 

Du når oss på 031-178300 Vardagar mellan 8.00 och 12.00.

5. Hyresgästföreningen
Hyresgästföreningen är en demokratisk och partipolitisk obunden medlemsorganisation för bostadshyresgäster. Det är hyresgästföreningen som centralt förhandlar om hyrorna med Fastighetsägarföreningen för våra hyresgäster.

6. Lägenhetsnummer
Du har två nummer kopplat till din lägenhet. Dels det som är kopplat till skatteverket och är en fyrsiffrig kod, 
sedan har du ett nummer som börjar med 56,60,61 eller 59. 
Det nummret är kopplat till ditt hyreskontrakt. 
De första två siffrorna i vårt nummer visar villken byggnad som du bor i; 

56 Marklandsgatan
59 Distansgatan, Tuppfjätsgatan
60 Distansrumsgatan
61 Chalmersgatan

7.Att säga upp kontraktet
På baksidan av ditt hyreskontrakt så finns det ett fält där det står överenskommelse om avflyttning.
Tänk på att det alltid är tre månaders uppsägning och att inevarande månad inte räknas. Så säger du upp lägenheten den första januari så är utflyttningen den sista april. Fyll i önskat datum då kontraktet skall vara uppsagt och skriv under.  Här hittar du uppgift om vår adress, dit du sänder det påskrivna kontraktet.
​​​​​​​
Du kommer att få en bekräftelse skickad till dig, 
med lite information om vad som gäller. 
Bland annat är det viktigt att du bokar tid med Leif för besiktning av din lägenhet.

8. Tvättstuga
För att boka en tvätttid så använd tvättlåset eller någon av de elektroniska bokningstavlorna där sådana finns.
När du flyttar in så kommer du få information om vad som gäller för dig.
För allas trevnad och god grannsämja så gäller regeln att lämna tvättstuga i gott skick.

9. Lägenhetsbyte
Vid ett lägenhetsbyte så byter du lägenheten i befintligt skick. 
Det betyder att vi byter inte går in och byter ut saker för att du tycker att de var i sämre skick än vad du hade i din gamla lägenhet.

10. Betalningspåminnelse
Fått en betalningspåminnelse? 
Du kan läsa mer om vad det innebär genom att följa den här länken.